افشاگری نجفی‌ از شهرداری قالیباف

معصومه اصغری: شهردار امروز پایتخت به تمایل خود و به درخواست شورای پنجم، گزارشی از آنچه پس از 14 سال از دو شهردار اصولگرای قبلی خود تحویل گرفته است، ارائه داد تا پس از این، آنچه انجام می‌دهد در پیشگاه مردم و شورای شهر تهران آشکار باشد، اگرچه بسیاری از مخالفان او  به‌خصوص جریان رانده‌شده از بهشت  گزارش او را از مدت‌ها قبل انتشار سیاه‌نمایی و ویرانه‌سازی خواندند. 
اگرچه در گزارش نجفی چند موضوع مهم نظیر وضعیت بانک شهر و املاک نجومی جزئیات که هیچ، کلیاتی اندک داشت اما بیان همان موارد اعلامی هم پس از سال‌ها برای روشن‌شدن وضعیت در شهرداری تهران کفایت می‌کرد و حالا می‌توان این سؤال مهم را مطرح کرد که آیا با وجود این اندازه تخلفات و آمارهای نگران‌کننده هنوز هم شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی قصدی برای تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران ندارند؟ شهردار تهران در گزارش تکمیلی خود که در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار داد و توضیحات مفصل آنچه ارائه کرده بود، توضیحی درباره تخلفات مهم شهردار تهران از جمله املاک نجومی نداشت و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، او ترجیح داد از موضوعاتی که حاشیه و پرونده باز قضائی دارند، دور باشد و کمترین هزینه را به شرایط پرهزینه شهرداری فعلی پایتخت اضافه کند. 
‌‌‌جازدن ‌میلیاردی قرارداد‌ میلیونی برای انتخابات
نجفی در گزارش خود تأکید کرد: پرونده‌های زیادی در شهرداری با موضوع سوءاستفاده وجود دارد که باید از طریق مراجع قضائی پیگیری شود که من به یکي از این موارد اشاره می‌کنم. در اواخر سال ۹۵ شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی قراردادی برای تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک ‌میلیارد تومان امضا می‌کند که شاید ارزش واقعی آن حتی ۱۰ ‌میلیون تومان هم نیست. آخرین پرداخت به این مؤسسه اول مرداد ۹۶ و پس از انتخابات بوده و ۸۵۰ ‌میلیون تومان به این قرارداد پرداخت شده است؛ در بررسی‌های بیشتر دریافتیم که یک قرارداد دیگر در تاریخ ۲ مرداد ۹۶ منعقد شده که در همان روز قرارداد پرداخت هم شده است. نجفی افزود: در این دو قرارداد مجموعا یک‌میلیاردو ۴۳۰‌ میلیون تومان پرداخت شده است اما تنها 173‌ میلیون تومان از این مبلغ به حساب شرکت مذکور واریز شده و مابقی را به یک حساب دیگر که متعلق به رئیس دفتر یکی از معاونان قبلی بوده، واریز کردند و این پول نیز خرج انتخابات شده است. 


‌توضیح اجمالی محرمانه‌ها
او در چند جای گزارش تأکید کرد که اگرچه عده‌ای از قبل بر طبل سیاه‌نمایی‌بودن این گزارش زده‌اند اما تلاش کرده‌ايم تا قضاوت نکنیم و افزود: قضاوت را بر عهده همه کسانی قرار می‌دهیم که ارزیابی می‌کنند و بعد از مطالعات دقیق متوجه می‌شویم که اداره شهر با چه مشکلات و دشواری‌هایی مواجه است. در این گزارش هم به انصاف و بی‌طرفی تذکر داديم و در مواردی هم که محرمانه است، توضیحی اجمالی دادیم و جداگانه در اختیار اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت. 
‌بدهی از مرز 50‌ هزار ‌میلیارد گذشت
درحالی‌که شهردار و شورای شهر چهارم تأکید داشتند رقم بدهی‌های شهرداری تهران بیشتر از 16‌ هزار ‌میلیارد نیست، عدد بدهی‌ها در این چند ماه با اعلام طلبکاران و ارائه اسنادشان بالاتر رفت و حالا نجفی در گزارش خود از آنچه تحویل گرفته، اعلام کرد این رقم بیش از 52 ‌هزار ‌میلیارد تومان است. او گفت: «رقم بدهی ثبت‌شده شهرداری ۲۹‌هزارو ۵۱۰‌ میلیارد تومان، ۲۲‌هزارو ۶۰۰‌ میلیارد تومان رقم بدهی ثبت‌نشده و حدود ۸۰۰۰‌ میلیارد تومان نیز بدهی احتمالی است و این رقم سه برابر بودجه فعلی شهرداری است».
‌‌‌گفتند نجفی آمده بدهی‌های دولت را ماست‌مالی کند
شهردار تهران در توضیح بدهی و طلب‌های شهرداری تهران به طلب شهرداری از دولت که از روزهای ابتدایی فعالیتش دنبال کرده، پرداخت و با اشاره به حرف و حدیث‌های پشت‌ سرش گفت: در رسانه‌های مخالف من می‌نویسند نجفی آمده تا بدهی‌های دولت به شهرداری را «ماست‌مالی» کند.
وضعیت بدهی‌های دولت به شهرداری روشن است و در بسیاری موارد دولت تنها مجاز به پرداخت بوده و نه مکلف به پرداخت؛ یا زمانی برای آن پرداخت اعلام نشده است. در بخش دیگر هم اسناد کافی نداریم تا وارد بحث کارشناسی با دولت شویم. بخشی از مطالبات از دولت منوط به ارائه گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران است و در‌حالی‌که برای بعضی سال‌ها حسابرس حتی اظهارنظر نکرده است که چطور دولت این موارد را قبول می‌کند. 
‌‌‌ 54 درصد دارایی‌های شهرداری اصلا حسابرسی نشده‌اند
نجفی در توضیح توضیحاتی که مشروح آن را در اختیار رسانه‌ها و اعضا قرار داد، به روند ناقص و پر‌ابهام حسابرسی‌ها در شرکت‌ها و سازمان‌ها و معاونت‌ها و مناطق شهرداری تهران که در این سال‌ها به نام ساماندهی حیاط‌‌خلوت‌ها بارها برای آنها مصوبه گذارده شد، اشاره کرد و گفت: «در سه سال گذشته (93 تا 95) تنها گزارش‌های مالی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران حسابرسی شده‌اند و چنین اقدامی درباره معاونت‌ها و مناطق صورت نگرفته است. این امر به این معنی است که از حدود 76‌ هزار ‌میلیارد تومان دارایی مندرج در صورت‌های مالی زیرمجموعه مدیریت شهری (43سازمان و شرکت، هفت معاونت و 22 منطقه) حدود 53 درصد دارایی‌ها حسابرسی نشده است. 
‌674 ملکی که نمی‌دانیم دست کیست
نجفی می‌گوید شهرداری جمعا شش‌هزارو 298 ملک و زمین اختصاصی دارد که هزارو 552 فقره (25 درصد) مسکونی، 486 (7.7 درصد) اداری، هزارو 278 فقره (20.3 درصد) تجاری، 818 فقره (حدود 13 درصد) زمین و 34 درصد هم سایر موارد هستند که تاکنون ارزش ریالی و وضعیت ثبتی هیچ‌کدام برآورد نشده و مشخص نیست. از این تعداد 166 فقره در اختیار اشخاص حقوقی، 508 فقره در اختیار اشخاص حقیقی و چهار‌هزارو 277 مورد هم در اختیار شهرداری یا سازمان‌های وابسته است و از این تعداد 674 ملک غالبا به شکل سلیقه‌ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته و ما هیچ معیار و ملاکی برای این واگذاری نیافتیم و مثل بسیاری از اقدامات در شهرداری دیمی بود. نجفی حین ارائه گزارش از کلمات «متأسفانه»، «تأسف‌بار»، «نگران‌کننده»، «خیانت‌بار» و... در توصیف آنچه رخ داده، استفاده می‌کرد و روند اداره امور در برخی از بخش‌ها را با عذرخواهی از حاضران «دیمی» خواند که محمود میرلوحی و شهربانو امانی در واکنش گفتند: «آنچه در گزارش شما مشهود است، بیشتر اسمش هردمبیلی است».
‌‌‌ کارگزاری با زمینه فساد، تبانی و دلالی
شهردار تهران به عملکرد آنچه کارگزاران نامیده می‌شوند و آنچه انجام داده‌اند، پرداخت و گفت: «مفاسد برخاسته از هولوگرام‌ها خیلی تأسف‌بار است». او همچنين با اشاره به عملکرد هشت شرکت کارگزاری فعال در شهرداری تهران - البته هفت کارگزاری به جز کارگزاری یاس متعلق به یکی از ارگان‌های نظامی- گفت: بخش عمده‌ای از اقدامات برخلاف قرارداد نه از محل وجوه کارگزاری بلکه با بهره‌گیری از وجوه نقد (وصول چک) و املاک ارائه‌شده شهرداری صورت گرفته و پنج درصد حق کارگزاری هم از شهرداری دریافت شده است که زمینه فساد، تخلف، تبانی، دلالی و واسطه‌گری شده است. در‌این‌میان هم از کارگزاری بانک شهر گرفته تا کارگزاری وابسته به یکی از شرکت‌های وابسته به يك نهاد دخیل بودند. 
‌همان «شهروند»ی که قرار بود در ازای بدهی بفروشند
او در ادامه به زیان‌ده‌بودن و نبود مدیریت کارآمد در برخی از شرکت‌های سودرسان اشاره کرد و گفت: از مجموع ۴۸‌ میلیارد سود شرکت شهروند در سال 95 تنها ۹‌ میلیارد سود عملیاتی است و ۳۵ ‌میلیارد سپرده بانکی و چهار‌ میلیارد سود حاصل از سایر درآمدها است؛ درحالی‌که اگر شهروند به‌درستی اداره می‌شد، می‌توانست بیش از صد ‌میلیارد سود عملیاتی داشته باشد. 
نجفی در ادامه گزارش خود به یکی از نقاط ابهام این سال‌های شهرداری تهران، یعنی صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اشاره کرد که در شورای چهارم بارها برخی از اعضا از‌جمله رحمت‌الله حافظی درباره عواقب عملکرد آن هشدار داده بودند. او گفت: «8۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را برای خریدوفروش املاک نگه داشتند؛ درحالی‌که قرار بود این صندوق در بورس و مسائل اقتصادی سرمایه‌گذاری کند. از این رقم ۷۰ درصد پول را در پروژه‌ «سارینا کیش» سرمایه‌گذاری کردند که فساد مالی دارد. حالا هم با فشاری که برای شکایت و پیگیری قضائی کردیم، بخش کمی از پول را داده‌اند و در‌این‌باره فقط می‌توانم بگویم کاری خیانت‌آمیز در صندوق ذخیره کارکنان صورت گرفته است». 
‌ ۱۳‌ هزار نفری که در آن 3 ماه انتخاباتی جذب شدند
شهردار تهران در ادامه به یکی از چالش‌های مهم شهرداری تهران یعنی نیروی انسانی مازاد و نیروهایی که یکباره جذب شدند، اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ حدود ۱۶‌ هزار پست سازمانی و ۶۸‌هزار‌و ۱۲۷ نفر نیرو داریم و تغییر اندک این عدد در این مدت هم به دلیل حذف برخی مأموران و بازنشستگان و موارد خاص بوده و می‌توان گفت به ازای هر صد پست، ۴۲۶ نفر در شهرداری حضور دارند. نکته درخور‌توجه این است که از دی 95 تا شهریور 96، 12هزارو 703 نفر به پرسنل شهرداری تهران اضافه شده است. به ما گفتند اینها کارگران و مستضعفانی بوده‌اند که از شرکت‌های پیمانکاری جذب کرده‌ایم و گناه دارند و می‌خواهیم آنها را کارمند شهرداری کنیم؛ اما بعضی از افرادی که جذب شدند، حتی سابقه یک روز حضور در شرکت‌های پیمانکاری را هم نداشتند و حتما پیمانکار جای دیگری بوده‌اند. درعین‌حال وضعیت‌های استخدامی و انواع قراردادها در شهرداری اصلا پذیرفتنی نیست و در حقوق و جایگاه سازمانی و عملکرد عدالت وجود ندارد و باید اصلاح ساختار صورت گیرد.
‌باید برای دفاتر خدمات الکترونیک شهر تصمیم جدی بگیریم
نجفی در ادامه گزارش خود از عملکردهای مشکل‌دار در زیرمجموعه‌های شهرداری تهران، اوضاع دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران را نگران‌کننده و نیازمند تصمیمی جدی خواند و گفت: ۱۱۴ دفتر خدمات الکترونیکی وجود دارد که قرار بود از حجم کار شهرداری مناطق و نیروهای آن بکاهد، اما ۱۳‌هزار نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده است. او خطاب به اعضای شورا گفت باید در جلسه‌ای جداگانه درباره این مجموعه صحبت کنیم. 
‌عباس‌آباد از دست ‌رفته
شهردار تهران در ادامه گزارش تحویل و تغییر خود به عملکرد ضعیف و ناموفق شهرداری تهران در سال‌های گذشته در حوزه بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: اشتباهات زیادی در این حوزه رخ داده و در نتیجه مردمی که خانه‌هایشان دست خورده، به شهرداری اعتماد ندارند و سرمایه اجتماعی به‌شدت لطمه خورده است. او در ادامه به اراضی عباس‌آباد به‌عنوان گنجینه شهر تهران که از دست رفته است اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰ قرارداد یک هتل در این اراضی منعقد شده که مغایر با طرح جامع اراضی عباس‌آباد است. از طرف دیگر بخشی از این اراضی به نهاد انتظامی و نظامی برای پروژه تات داده شده است و چون قرارداد منعقد شده، ممانعت در کارشان مشکلات حقوقی دارد و به‌نوعی این اراضی از دستمان رفته است. 
‌23 درصد پروانه‌ها با طرح تفصیلی مغایرت دارند
او در توضیحی که برای تطبیق طرح جامع و تفصیلی با روند اجرای آن داشته است، در نمونه‌ای گفت: تعداد طبقات در 23 درصد پروانه‌های صادرشده با حداکثر طبقات تعیین‌شده در طرح تفصیلی مغایرت دارد که از این میان سه درصد ساختمان‌ها مغایرت بیش از یک طبقه داشته‌‌اند. او می‌گوید: «در فاصله سال‌های 92 تا 95 درمجموع 235 پروانه ساختمانی با وسعت بیش از 109 هکتار در اراضی باغی محدوده شهر تهران صادر شده که بیشترین آنها مربوط به منطقه یک با حدود 70 هکتار بوده است. همچنین بالاترین درصد تخلف از زمان ابلاغ طرح تفصیلی (86) مربوط به کسری پارکینگ با 25 درصد و تغییر کاربری با 29 درصد از کل تخلفات بوده است. 
سازمان فرهنگی هنری شهرداری در  اختیار شهرداری نیست
شهردار تهران با بیان اینکه بیشترین امور موازی را در حوزه‌های اجتماعی داریم و با مسئله تعدد دستگاه‌های متولی در امورات مختلف مواجه هستیم، گفت: در سازمان فرهنگی هنری شهرداری که به شکل هیئت امنایی اداره می‌شود اعضایی از نهادهای مختلف هستند و سهم مدیریت شهری در آن فقط دو عضو (شهردار و رئیس شورا) است و درحالی‌که بودجه آن را شهرداری تهران می‌دهد در عملکرد آن دخالتی ندارد و اگر اقدام انجام دهد، به پای شهرداری تهران نوشته می‌شود. حمایت‌های شهرداری از این مجموعه زیاد شده و وابستگی این مجموعه و زیان‌ده‌بودن آن مشهود است و باید برای آن تعیین‌تکلیف شود. 
او با اشاره به مجموعه‌های حمایتی شهرداری تهران در حوزه اجتماعی، در گزارش خود آورد: «میزان حمایت‌های شهرداری تهران از امور فرهنگی و اجتماعی در 12 سال اخیر چهار برابر شده است و در این میان 64 درصد بودجه‌های حمایتی به فعالیت‌های مذهبی تخصیص یافته است.» 
او در ادامه بررسی مجموعه‌های فرهنگی شهرداری تهران به ارزیابی مؤسسه همشهری پرداخت و گفت: «میزان برگشتی برخی از مجلات همشهری بیش از ۴۰ درصد است و میانگین نیازمندی‌های همشهری از 200 صفحه به صد صفحه کاهش یافته است. در این مؤسسه ماهانه 13‌میلیارد تومان فقط برای کاغذ هزینه می‌شود که باید از محل درآمد و فروش حاصل می‌شد و نمی‌شود و زمینه زیان‌ده‌بودن را فراهم کرده است. او گفت: البته در این مدت چهار نشریه را تعطیل کردیم و برای بقیه هم فعلا زورمان به هیئت‌مدیره همشهری نمی‌رسد. ببینید آنهایی که در همشهری هستند چه کسانی هستند که زور عمل انقلابی ما به آنها نمی‌رسد.» 
‌‌تفکیک از مبدأ فقط 3 درصد
شهردار تهران در گزارش خود به آمارهای اصلاحی از حوزه خدمات شهری پرداخت و گفت: بیش از 66 درصد از کل پسماند شهر تهران به روش تلنبار که غیربهداشتی‌ترین روش است دفن می‌شود و نسبت تفکیک از مبدأ درحال‌حاضر 13 درصد است که فقط سه درصد آن به‌صورت واقعی از سوی شهرداری و 10 درصد دیگر را زباله‌گردهای غیرمجاز انجام می‌دهند. 
او به برخی اشتباهات در مدیریت شهر تهران که زمینه مشکلات بعدی را فراهم کرده است، اشاره کرد و گفت: کاشت برخی درختان نظیر کاشت درخت توت نر و افزایش آفت سفیدبالک‌ها جزء همین نمونه‌هاست که هنوز هم مشکل آنها را تحمل می‌کنیم. 
شهردار تهران در پایان گزارش خود نسخه‌ای از آن را به محسن هاشمی، رئیس شورا، ارائه کرد و به شوخی خطاب به اعضا و رسانه‌ها گفت: به من گفتند چرا برای اعضای شورای شهر گل ارسال کردی؟ من هم به شوخی گفتم گل فرستادم تا آنها در جلسه سؤال‌های سخت نپرسند و من را نزد مردم بی‌آبرو نکنند. اما شوخی دوم هم اینکه دیروز تولدم بود و همه به غیر از اعضای شورای شهر برایم گل فرستادند و خواستم اعضای شورای شهر کمی خجالت بکشند.